Fontosnak tartjuk, hogy minél többekkel megismertessük azokat a régmúltban gyökeredző szórakozási lehetőségeket, melyek érdekesek, hasznosak lehetnek a ma embere számára is. Intézményünk több mint 30-féle játékeszközzel rendelkezik, melyek között a magyar nép játékai mellett más európai nemzet játékai is megtalálhatók. Néhányat pedig mi magunk találtunk ki, de megalkotásuknál szem előtt tartottuk, hogy azok valamilyen formában a magyar népi hagyományokra épüljenek.
Egyes játékok kölcsönzésére is van lehetőség! Ezeket a leírásnál külön megjelöltük. A kölcsönzéssel kapcsolatban a Kézműves-házban Juhász Józsefnénél, vagy Hamarné Nagy Gabriellánál kérhető további felvilágosítás. (Telefon: 56/410-521; 06-20/367-5788)
Vízhordás Két játékos ügyességi versenye. A vízzel teli vödröket úgy kell a meghatározott távon végigvinni, hogy minél kevesebb víz lötyögjön ki. |
Tehénfejés A fából készített tehén figurára egy vízzel töltött gumikesztyűt erősítettünk. A játékos feladata, hogy adott idő alatt minél több vizet fejjen a vödörbe. |
Karikadobálás II. Célba dobó játék, ahol egy hosszabb botot szúrunk a földbe, amire a különböző átmérőjű karikákat kell rádobálni. |
Méhecskegyűjtés Két játékos ügyességi versenye. Az egyik versenyző a sárga, míg a másik a barna méhsejtekről gyűjti a méheket. A méhek csíkozása mágneses, és egy fém végű horgászbot segítségével kell kiemelni őket. |
Memória Klasszikus memória játék, csak nagy méretben. A táblák 15×15 cm-esek. Az ábrák jászsági hímzésminták elemi. |
Zsinórjáték Lányok átvevős ügyességi játéka. Egy méteres fonalat, vagy madzagot a két végénél összekötnek, majd az egyik játékos ujjai használatával ügyesen a kézfejre veszi, és megfeszíti. Így kialakul egy minta. A másik játékos ezt oly módon emeli le, hogy újabb forma alakuljon ki. A fonal alakulásainak elnevezése: bölcső, szőnyeg, folyó, levél, pókháló, béka, stb. |
Zsákbafutás A versenyzők derékig belebújnak zsákjaikba, majd a rajtvonal mögé sorakoznak. Feladat a célig való mihamarabbi elszökdelés. |
Rönkhajítás (Kölcsönözhető) Egész Európában ismerik. Rendszerint férfiak vetélkedése volt, de egyaránt kedvelt nők és gyerekek körében is. A versenyzőknek a kijelölt kezdővonaltól egy farönköt kell minél messzebb hajítani |
Puli-futtatás A puli az egyik ősi magyar kutyafajta. Ezért választottuk ehhez a kedvelt játékhoz ezt az állatot. A puli nyakára egy hosszú zsinórt erősítünk, melynek másik végét egy bothoz rögzítjük. Az indulóvonalra helyezzük a botokat, melyet adott jelre felkapnak a játékosok és mindkét kezükkel tekerve, igyekeznek a leghamarabb feltekerni a zsinórt. Az a győztes, akinek a puli orra elsőként ér a bothoz. |
Picard tányérjáték (Kölcsönözhető) Franciaországban ismert játék. Ketten játsszák. A játékosok felváltva dobják a fakorongjaikat, úgy hogy minél több fönnmaradjon a játékasztal végén megjelölt vonal mögött. Egymás korongjait le is lökhetik, így hátráltatva az ellenfelet. |
Patkós erőpróba (Kölcsönözhető) A játékos fél kézzel tart egy farudat. A rúdra egymás után patkókat helyezünk. Aki a legtöbb patkót tudja megtartani, az a győztes, vagyis a legerősebb. |
Pányvázás, kötélugrás Hagyományos magyar ügyességi játék, kötéllel. Az állatok legeltetésének egyik módja volt a karóhoz történő kipányvázás. A játékban, a kötél mozgása a pányvához hasonlít, innen ered az elnevezés is. Legjobb, ha szabadban játsszuk. A résztvevők körben állnak, középen egyvalaki forgatja a kötelet, melynek a végére valamilyen súlyt rögzítünk. A kívül állók feladata, hogy amikor a kötél épp náluk tart, átugorják azt. Az a személy, aki megbotlik a pányvában, kiesik a játékból. |
Mocsárjárás Kölcsönözhető) Két játékos gyorsasági versenye. Mindkét félnek 3-3 falap álla rendelkezésére. Feladat, hogy egy bizonyos távolságot megtegyenek úgy, hogy egy lapot mindig előre tesznek (ezalatt a másik két lapon állnak). Aki hamarabb teljesíti a távot, az győz. |
Lépegető A fatalpakon a kötél segítségével egyensúlyozó járás, ügyességi játék, versenyeztek vele. Nehezíti a feladatot, hogy a két ember egyidejű mozgása biztosítja a haladást, rajtvonaltól a célig. |
Lengőteke (Kölcsönözhető) Egy faágra felkötjük a fagolyót (tekét), alá felállítjuk a 9 bábut. Kijelöljük a kezdővonalat. A játékosnak innen kell a tekét meglendíteni úgy, hogy a bábukat hátulról találja el. Játszható egyénileg, de csapatversenyben is. |
Krikett (Kölcsönözhető) A legjellegzetesebb angol játékok egyike, de nem angol eredetű. A fából kialakított kapukon kell a játékosoknak átjuttatni a saját golyójukat egy ütő segítségével. A kapuk általában valamilyen útvonalon követik egymást. Számos szabály szerint játsszák. |
Köcsögtörés Szintén ismerik az egész kontinensen. Nálunk a juhászok kedvelték különösen. Egy földbe állított rúd végére húztak egy repedt cserépkorsót vagy fazekat. A játszó szemét bekötötték, kezébe adtak egy husángot, majd megforgatták. A juhász pedig így próbálkozott a köcsögöt eltalálni |
A „kópic titka” A „kópic” népi paraszti tároló edény, növényi anyagokból fonva (szalmából, szíjácsból, fűzvesszőből). A tároló edénybe különböző anyagokból (vessző, agyag, bőr, fa, textil, fonal) készült tárgyakat helyezünk. Letakarjuk egy ruhával, melynek a közepén lyuk található. Ezen benyúlva, a játékosok előtt lévő képes táblázat sorrendjében kell a tárgyakat tapogatással felismerni és kivenni az edényből, majd a megfelelő képre helyezni. Az a győztes, aki hamarabb találja meg a tárgyakat. |
Karikahajtás (Kölcsönözhető) Európa-szerte elterjedt játék. A kerékpárabroncsot az abba akasztott kampós hajtóbot segítségével lehet előretolni. Az idősebb generáció még emlékszik, hogy milyen kedvelt játéka volt fiatalságának. Versenyeket is rendeztek belőle: gyorsaság, akadály kikerülése, váltóversenyek stb. |
Karikadobálás I. (Kölcsönözhető) A fakeresztet, melynek végein függőleges rudak vannak, a földre helyezzük. Tőle kb 2 méterre kijelöljük a dobóvonalat, amely mögé feláll a játékos. 5 db vesszőből készült karikát kap, melyeket igyekszik a kereszt rúdjaira rádobni. |
„Húzd meg, ereszd meg!” Lányok kedvelt beugratós játéka volt. Egyikük a „keverő”, a többiek megfogják a kendő szélét. A keverő ujjával köröket rajzol a kendőre, s közben folyamatosan mondja: „Húzd meg, ereszd meg, húzd meg, ereszd meg!” Egyszer csak rámutat valakire, s annak a játékosnak az ellenkezőjét kell tennie, mint amit a keverő mond. Könnyű eltéveszteni, mert gondolkodásra nincs idő. Játszhatják úgy is, hogy aki téveszt zálogot ad. |
Huszár-játék Az 1848-49-es szabadságharc hős huszárjai a mai napig példaképként élnek a magyar köztudatban. A próba a híres huszár-virtust idézi föl játékos keretek között. A verseny a „piros” és a „zöld” huszár között zajlik. A lovon ülő játékosok kezükben fakardot tartanak. Tőlük legalább négy méter távolságra, szemben helyezkedik el a játékvezető, aki vesszőből készült karikákat dob a lovasok felé. A huszárok feladata, hogy minél több karikát tűzzenek a kardjukra. |
Hordólovaglás (Kölcsönözhető) Francia játék. A hordót a lábakra helyezett fatörzsre húzzuk. A játékos igyekszik meglovagolni a hordót, anélkül, hogy közben lecsúszna róla. A gyeplőként használható kötéllel a játékosnak a megadott célig (fatörzs vége) kell húznia magát előre. |
Gólyaláb (Kölcsönözhető) Egész Európában ismert, jó egyensúly érzéket igénylő játék. A fából készült különböző magasságúra kialakított lábak hajdanán a mocsaras vidékek legpraktikusabb közlekedési eszközei voltak. Manapság különböző játékos versengésekre használják. Például futóverseny, pátviadal stb. |
Diótörő Nagy ügyességet igényel, két fővel játszható. A cső magasabban levő részéből gurítható a diót, amit a földet érés pillanatában kalapáccsal kell összetörnie a végén guggoló másik játékosnak. Öt próbálkozás után helycsere következik, míg valamelyikük össze nem tör egy diót. Egyéb termésekkel is játszható, például gesztenyével. |
Csúzli Magyarországon a fiúk játéka, amit maguk is egyszerűen el tudtak készíteni otthon a ház körül található anyagokból. Csupán egy „Y” alakú faág kellett hozzá, egy darab gumi és bőr. Az elkészült csúzlival célra lőhettek: pl. húsvétkor elterjedt játék volt a kakaslövés, amikor a céltáblára festett kakas hasát kellett eltalálni. |
Csúszókorong (holland biliárd) (Kölcsönözhető) A Hollandiából ismert játék lényege, hogy a 10 db fakorongot a játékasztalon csúsztatva kell az asztal végén kialakított rekeszekbe juttatni. A rekeszek 1-től 4-ig meg vannak számozva, melyek egyben a találatok pontértékei is. |
Csigázás (Kölcsönözhető) Magyar diákok kedvelt játéka volt, több változata ismert. A facsiga az egyik végén hegyes, teste henger alakú. Az ostor végét rátekerték, majd megrántották, hogy letekeredve megpördüljön a csiga, s hogy meg ne álljon, az ostorral a forgás irányába csapkodták. Másik változata, mikor a csigának meghosszabbított tengelyét kézzel, vagy madzaggal megpörgették, és versenyeztek, melyik forog legtovább |
Célbadobás (Kölcsönözhető) Európa szerte ismert ügyességi játék. A gúlában egymásra helyezett fémdobozokat kell eltalálni bizonyos távolságról egy rongylabdával. |
BothúzásFiúgyerekek virtusjátéka volt faluhelyen. A két versenyző egy 2 méter átmérőjű körön belül áll egymással szemben, miközben egy keresztbe fordított botot fognak. Feladat az ellenfelet kihúzni a körön kívül úgy, hogy közben a botot nem engedik el. | Bige (Kölcsönözhető) Nagy múltú magyar játék. A két végén kihegyezett bigét keresztbe fektették két kő vagy fadarabon, s a játékos egy ütőfát aládugva kilódítja azt, minél messzebbre. A földre esett bige egyik végére ráütöttek, mire az a levegőbe felpördült, és röptében kellett tovább ütni. |
Birkagyűjtés A magyarság ősi foglalkozásainak egyike volt a pásztorkodás. Az alföldi, hegyvidéki legelőkön hajdan nagy létszámú nyájakat őriztek: marhákat, lovakat, juhokat, sertéseket. A juhászok a birkákra vigyáztak, és megesett, hogy egy-egy állatot ki kellett szakítani a nyájból, s ehhez használták a kampósbotot. Ezt a mozzanatot idézi a gyorsasági verseny, mely két juhász között zajlik. A körülkerített nyájból a versenyzőknek minél több juhot kell a kampós bot segítségével kiemelni. Az a győztes, aki több állatot gyűjt. |
Békatábla (Kölcsönözhető) Francia játék. A játékosnak 10 db fémkorongja van. Feladat, hogy a korongokat a tábla tetején elhelyezett nyílásokba dobják. Egy-egy célnak különböző pontértéke van, melyek az asztal elején vannak feltüntetve. A 10 korong eldobása után a pontok összeadásra kerülnek. |
Csigatányér (Kölcsönözhető) A játék tartozékai: tányér, csiga, golyók. A tányér közepére helyezett golyókat a csiga pörgetésével hozzuk mozgásba. A táblán különböző pontszámmal ellátott mélyedések vannak. A golyók a mélyedésekbe gurulnak, így szerezi meg a játékos a pontokat |
Malom, Pókháló, Helycsere Táblás játékok, melyekkel asztalnál ülve két játékos tud egyszerre játszani. A kézzel készített játéktábla és a figurák egyaránt fából készültek. |