Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the easy-accordion-free domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/agoraszo/napsugargyermekhaz.hu/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the profit-products-tables-for-woocommerce domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/agoraszo/napsugargyermekhaz.hu/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: Function _load_textdomain_just_in_time was called incorrectly. Translation loading for the wp-mail-logging domain was triggered too early. This is usually an indicator for some code in the plugin or theme running too early. Translations should be loaded at the init action or later. Please see Debugging in WordPress for more information. (This message was added in version 6.7.0.) in /home/agoraszo/napsugargyermekhaz.hu/wp-includes/functions.php on line 6114

Notice: _load_textdomain_just_in_time függvény helytelenül került meghívásra. A(z) astra domain fordításának betöltése túl korán indult el. Ez általában azt jelzi, hogy a beépülő modulban vagy témában lévő kódok túl korán futnak le. A fordításokat a init műveletnél vagy később kell betölteni. Bővebb információ a Hibakeresés a WordPress-ben helyen. (Ez az üzenet a 6.7.0 verzióban került hozzáadásra.) in /home/agoraszo/napsugargyermekhaz.hu/wp-includes/functions.php on line 6114
Hagyományos népi és sportjátékok - Napsugár Gyermekház

Hagyományos népi és sportjátékok

Fontosnak tartjuk, hogy minél többekkel megismertessük azokat a régmúltban gyökeredző szórakozási lehetőségeket, melyek érdekesek, hasznosak lehetnek a ma embere számára is. Intézményünk több mint 30-féle játékeszközzel rendelkezik, melyek között a magyar nép játékai mellett más európai nemzet játékai is megtalálhatók. Néhányat pedig mi magunk találtunk ki, de megalkotásuknál szem előtt tartottuk, hogy azok valamilyen formában a magyar népi hagyományokra épüljenek.

Egyes játékok kölcsönzésére is van lehetőség! Ezeket a leírásnál külön megjelöltük. A kölcsönzéssel kapcsolatban a Kézműves-házban Juhász Józsefnénél, vagy Hamarné Nagy Gabriellánál kérhető további felvilágosítás. (Telefon: 56/410-521;  06-20/367-5788)

Vízhordás
Két játékos ügyességi versenye. A vízzel teli vödröket úgy kell a meghatározott távon végigvinni, hogy minél kevesebb víz lötyögjön ki.
Tehénfejés
A fából készített tehén figurára egy vízzel töltött gumikesztyűt erősítettünk. A játékos feladata, hogy adott idő alatt minél több vizet fejjen a vödörbe.
Karikadobálás II.
Célba dobó játék, ahol egy hosszabb botot szúrunk a földbe, amire a különböző átmérőjű karikákat kell rádobálni.
Méhecskegyűjtés
Két játékos ügyességi versenye. Az egyik versenyző a sárga, míg a másik a barna méhsejtekről gyűjti a méheket. A méhek csíkozása mágneses, és egy fém végű horgászbot segítségével kell kiemelni őket.
Memória
Klasszikus memória játék, csak nagy méretben. A táblák 15×15 cm-esek. Az ábrák jászsági hímzésminták elemi.
Zsinórjáték
Lányok átvevős ügyességi játéka. Egy méteres fonalat, vagy madzagot a két végénél összekötnek, majd az egyik játékos ujjai használatával ügyesen a kézfejre veszi, és megfeszíti. Így kialakul egy minta. A másik játékos ezt oly módon emeli le, hogy újabb forma alakuljon ki. A fonal alakulásainak elnevezése: bölcső, szőnyeg, folyó, levél, pókháló, béka, stb.
Zsákbafutás
A versenyzők derékig belebújnak zsákjaikba, majd a rajtvonal mögé sorakoznak. Feladat a célig való mihamarabbi elszökdelés.
Rönkhajítás
(Kölcsönözhető)
Egész Európában ismerik. Rendszerint férfiak vetélkedése volt, de egyaránt kedvelt nők és gyerekek körében is. A versenyzőknek a kijelölt kezdővonaltól egy farönköt kell minél messzebb hajítani
Puli-futtatás
A puli az egyik ősi magyar kutyafajta. Ezért választottuk ehhez a kedvelt játékhoz ezt az állatot. A puli nyakára egy hosszú zsinórt erősítünk, melynek másik végét egy bothoz rögzítjük. Az indulóvonalra helyezzük a botokat, melyet adott jelre felkapnak a játékosok és mindkét kezükkel tekerve, igyekeznek a leghamarabb feltekerni a zsinórt. Az a győztes, akinek a puli orra elsőként ér a bothoz.
Picard tányérjáték
(Kölcsönözhető)
Franciaországban ismert játék. Ketten játsszák. A játékosok felváltva dobják a fakorongjaikat, úgy hogy minél több fönnmaradjon a játékasztal végén megjelölt vonal mögött. Egymás korongjait le is lökhetik, így hátráltatva az ellenfelet.
Patkós erőpróba
(Kölcsönözhető)
A játékos fél kézzel tart egy farudat. A rúdra egymás után patkókat helyezünk. Aki a legtöbb patkót tudja megtartani, az a győztes, vagyis a legerősebb.
Pányvázás, kötélugrás
Hagyományos magyar ügyességi játék, kötéllel. Az állatok legeltetésének egyik módja volt a karóhoz történő kipányvázás. A játékban, a kötél mozgása a pányvához hasonlít, innen ered az elnevezés is. Legjobb, ha szabadban játsszuk. A résztvevők körben állnak, középen egyvalaki forgatja a kötelet, melynek a végére valamilyen súlyt rögzítünk. A kívül állók feladata, hogy amikor a kötél épp náluk tart, átugorják azt. Az a személy, aki megbotlik a pányvában, kiesik a játékból.
Mocsárjárás
Kölcsönözhető)
Két játékos gyorsasági versenye. Mindkét félnek 3-3 falap álla rendelkezésére. Feladat, hogy egy bizonyos távolságot megtegyenek úgy, hogy egy lapot mindig előre tesznek (ezalatt a másik két lapon állnak). Aki hamarabb teljesíti a távot, az győz.
Lépegető
A fatalpakon a kötél segítségével egyensúlyozó járás, ügyességi játék, versenyeztek vele. Nehezíti a feladatot, hogy a két ember egyidejű mozgása biztosítja a haladást, rajtvonaltól a célig.
Lengőteke
(Kölcsönözhető)
Egy faágra felkötjük a fagolyót (tekét), alá felállítjuk a 9 bábut. Kijelöljük a kezdővonalat. A játékosnak innen kell a tekét meglendíteni úgy, hogy a bábukat hátulról találja el. Játszható egyénileg, de csapatversenyben is.
Krikett
(Kölcsönözhető)
A legjellegzetesebb angol játékok egyike, de nem angol eredetű. A fából kialakított kapukon kell a játékosoknak átjuttatni a saját golyójukat egy ütő segítségével. A kapuk általában valamilyen útvonalon követik egymást. Számos szabály szerint játsszák.
Köcsögtörés
Szintén ismerik az egész kontinensen. Nálunk a juhászok kedvelték különösen. Egy földbe állított rúd végére húztak egy repedt cserépkorsót vagy fazekat. A játszó szemét bekötötték, kezébe adtak egy husángot, majd megforgatták. A juhász pedig így próbálkozott a köcsögöt eltalálni
A „kópic titka”
A „kópic” népi paraszti tároló edény, növényi anyagokból fonva (szalmából, szíjácsból, fűzvesszőből). A tároló edénybe különböző anyagokból (vessző, agyag, bőr, fa, textil, fonal) készült tárgyakat helyezünk. Letakarjuk egy ruhával, melynek a közepén lyuk található. Ezen benyúlva, a játékosok előtt lévő képes táblázat sorrendjében kell a tárgyakat tapogatással felismerni és kivenni az edényből, majd a megfelelő képre helyezni. Az a győztes, aki hamarabb találja meg a tárgyakat.
Karikahajtás
(Kölcsönözhető)
Európa-szerte elterjedt játék. A kerékpárabroncsot az abba akasztott kampós hajtóbot segítségével lehet előretolni. Az idősebb generáció még emlékszik, hogy milyen kedvelt játéka volt fiatalságának. Versenyeket is rendeztek belőle: gyorsaság, akadály kikerülése, váltóversenyek stb.
Karikadobálás I.
(Kölcsönözhető)
A fakeresztet, melynek végein függőleges rudak vannak, a földre helyezzük. Tőle kb 2 méterre kijelöljük a dobóvonalat, amely mögé feláll a játékos. 5 db vesszőből készült karikát kap, melyeket igyekszik a kereszt rúdjaira rádobni.
„Húzd meg, ereszd meg!”
Lányok kedvelt beugratós játéka volt. Egyikük a „keverő”, a többiek megfogják a kendő szélét. A keverő ujjával köröket rajzol a kendőre, s közben folyamatosan mondja: „Húzd meg, ereszd meg, húzd meg, ereszd meg!” Egyszer csak rámutat valakire, s annak a játékosnak az ellenkezőjét kell tennie, mint amit a keverő mond. Könnyű eltéveszteni, mert gondolkodásra nincs idő. Játszhatják úgy is, hogy aki téveszt zálogot ad.
Huszár-játék
Az 1848-49-es szabadságharc hős huszárjai a mai napig példaképként élnek a magyar köztudatban. A próba a híres huszár-virtust idézi föl játékos keretek között. A verseny a „piros” és a „zöld” huszár között zajlik. A lovon ülő játékosok kezükben fakardot tartanak. Tőlük legalább négy méter távolságra, szemben helyezkedik el a játékvezető, aki vesszőből készült karikákat dob a lovasok felé. A huszárok feladata, hogy minél több karikát tűzzenek a kardjukra.
Hordólovaglás
(Kölcsönözhető)
Francia játék. A hordót a lábakra helyezett fatörzsre húzzuk. A játékos igyekszik meglovagolni a hordót, anélkül, hogy közben lecsúszna róla. A gyeplőként használható kötéllel a játékosnak a megadott célig (fatörzs vége) kell húznia magát előre.
Gólyaláb
(Kölcsönözhető)
Egész Európában ismert, jó egyensúly érzéket igénylő játék. A fából készült különböző magasságúra kialakított lábak hajdanán a mocsaras vidékek legpraktikusabb közlekedési eszközei voltak. Manapság különböző játékos versengésekre használják. Például futóverseny, pátviadal stb.
Diótörő
Nagy ügyességet igényel, két fővel játszható. A cső magasabban levő részéből gurítható a diót, amit a földet érés pillanatában kalapáccsal kell összetörnie a végén guggoló másik játékosnak. Öt próbálkozás után helycsere következik, míg valamelyikük össze nem tör egy diót. Egyéb termésekkel is játszható, például gesztenyével.
Csúzli
Magyarországon a fiúk játéka, amit maguk is egyszerűen el tudtak készíteni otthon a ház körül található anyagokból. Csupán egy „Y” alakú faág kellett hozzá, egy darab gumi és bőr. Az elkészült csúzlival célra lőhettek: pl. húsvétkor elterjedt játék volt a kakaslövés, amikor a céltáblára festett kakas hasát kellett eltalálni.
Csúszókorong (holland biliárd)
(
Kölcsönözhető)
A Hollandiából ismert játék lényege, hogy a 10 db fakorongot a játékasztalon csúsztatva kell az asztal végén kialakított rekeszekbe juttatni. A rekeszek 1-től 4-ig meg vannak számozva, melyek egyben a találatok pontértékei is.
Csigázás
(
Kölcsönözhető)
Magyar diákok kedvelt játéka volt, több változata ismert. A facsiga az egyik végén hegyes, teste henger alakú. Az ostor végét rátekerték, majd megrántották, hogy letekeredve megpördüljön a csiga, s hogy meg ne álljon, az ostorral a forgás irányába csapkodták. Másik változata, mikor a csigának meghosszabbított tengelyét kézzel, vagy madzaggal megpörgették, és versenyeztek, melyik forog legtovább
Célbadobás
(Kölcsönözhető)
Európa szerte ismert ügyességi játék. A gúlában egymásra helyezett fémdobozokat kell eltalálni bizonyos távolságról egy rongylabdával.
BothúzásFiúgyerekek virtusjátéka volt faluhelyen. A két versenyző egy 2 méter átmérőjű körön belül áll egymással szemben, miközben egy keresztbe fordított botot fognak. Feladat az ellenfelet kihúzni a körön kívül úgy, hogy közben a botot nem engedik el. Bige
(Kölcsönözhető)
Nagy múltú magyar játék. A két végén kihegyezett bigét keresztbe fektették két kő vagy fadarabon, s a játékos egy ütőfát aládugva kilódítja azt, minél messzebbre. A földre esett bige egyik végére ráütöttek, mire az a levegőbe felpördült, és röptében kellett tovább ütni.
Birkagyűjtés
A magyarság ősi foglalkozásainak egyike volt a pásztorkodás. Az alföldi, hegyvidéki legelőkön hajdan nagy létszámú nyájakat őriztek: marhákat, lovakat, juhokat, sertéseket. A juhászok a birkákra vigyáztak, és megesett, hogy egy-egy állatot ki kellett szakítani a nyájból, s ehhez használták a kampósbotot. Ezt a mozzanatot idézi a gyorsasági verseny, mely két juhász között zajlik. A körülkerített nyájból a versenyzőknek minél több juhot kell a kampós bot segítségével kiemelni. Az a győztes, aki több állatot gyűjt.
Békatábla
(Kölcsönözhető)
Francia játék. A játékosnak 10 db fémkorongja van. Feladat, hogy a korongokat a tábla tetején elhelyezett nyílásokba dobják. Egy-egy célnak különböző pontértéke van, melyek az asztal elején vannak feltüntetve. A 10 korong eldobása után a pontok összeadásra kerülnek.
Csigatányér
(Kölcsönözhető)
A játék tartozékai: tányér, csiga, golyók. A tányér közepére helyezett golyókat a csiga pörgetésével hozzuk mozgásba. A táblán különböző pontszámmal ellátott mélyedések vannak. A golyók a mélyedésekbe gurulnak, így szerezi meg a játékos a pontokat
Malom, Pókháló, Helycsere
Táblás játékok, melyekkel asztalnál ülve két játékos tud egyszerre játszani. A kézzel készített játéktábla és a figurák egyaránt fából készültek.

Leave a Comment

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Népi és sportjátékok

Fontosnak tartjuk, hogy minél többekkel megismertessük azokat a régmúltban gyökerező szórakozási lehetőségeket, melyek érdekesek, hasznosak lehetnek a ma embere számára is. Intézményünk több mint 30-féle játékeszközzel rendelkezik, melyek között a magyar nép játékai mellett más európai nemzet játékai is megtalálhatók. Néhányat pedig mi magunk találtunk ki, de megalkotásuknál szem előtt tartottuk, hogy azok valamilyen formában a magyar népi hagyományokra épüljenek.

Egyes játékok kölcsönzésére is van lehetőség! Ezeket a leírásnál külön megjelöltük. A kölcsönzéssel kapcsolatban Csehné Kovács Saroltánál, vagy Hamarné Nagy Gabriellánál kérhető további felvilágosítás (Telefon: 56/410-521,  06-20/367-5788).

Vízhordás
Két játékos ügyességi versenye. A vízzel teli vödröket úgy kell a meghatározott távon végigvinni, hogy minél kevesebb víz lötyögjön ki.
Tehénfejés
A fából készített tehén figurára egy vízzel töltött gumikesztyűt erősítettünk. A játékos feladata, hogy adott idő alatt minél több vizet fejjen a vödörbe.
Karikadobálás II.
Célba dobó játék, ahol egy hosszabb botot szúrunk a földbe, amire a különböző átmérőjű karikákat kell rádobálni.
Méhecskegyűjtés
Két játékos ügyességi versenye. Az egyik versenyző a sárga, míg a másik a barna méhsejtekről gyűjti a méheket. A méhek csíkozása mágneses, és egy fém végű horgászbot segítségével kell kiemelni őket.
Memória
Klasszikus memória játék, csak nagy méretben. A táblák 15×15 cm-esek. Az ábrák jászsági hímzésminták elemi.
Zsákbafutás
A versenyzők derékig belebújnak zsákjaikba, majd a rajtvonal mögé sorakoznak. Feladat a célig való mihamarabbi elszökdelés.
Patkós erőpróba
(Kölcsönözhető)
A játékos fél kézzel tart egy farudat. A rúdra egymás után patkókat helyezünk. Aki a legtöbb patkót tudja megtartani, az a győztes, vagyis a legerősebb.
Rönkhajítás
(Kölcsönözhető)
Egész Európában ismerik. Rendszerint férfiak vetélkedése volt, de egyaránt kedvelt nők és gyerekek körében is. A versenyzőknek a kijelölt kezdővonaltól egy farönköt kell minél messzebb hajítani
Puli-futtatás
A puli az egyik ősi magyar kutyafajta. Ezért választottuk ehhez a kedvelt játékhoz ezt az állatot. A puli nyakára egy hosszú zsinórt erősítünk, melynek másik végét egy bothoz rögzítjük. Az indulóvonalra helyezzük a botokat, melyet adott jelre felkapnak a játékosok és mindkét kezükkel tekerve, igyekeznek a leghamarabb feltekerni a zsinórt. Az a győztes, akinek a puli orra elsőként ér a bothoz.
Birkagyűjtés
A magyarság ősi foglalkozásainak egyike volt a pásztorkodás. Az alföldi, hegyvidéki legelőkön hajdan nagy létszámú nyájakat őriztek: marhákat, lovakat, juhokat, sertéseket. A juhászok a birkákra vigyáztak, és megesett, hogy egy-egy állatot ki kellett szakítani a nyájból, s ehhez használták a kampósbotot. Ezt a mozzanatot idézi a gyorsasági verseny, mely két juhász között zajlik. A körülkerített nyájból a versenyzőknek minél több juhot kell a kampós bot segítségével kiemelni. Az a győztes, aki több állatot gyűjt.
Zsinórjáték
Lányok átvevős ügyességi játéka. Egy méteres fonalat, vagy madzagot a két végénél összekötnek, majd az egyik játékos ujjai használatával ügyesen a kézfejre veszi, és megfeszíti. Így kialakul egy minta. A másik játékos ezt oly módon emeli le, hogy újabb forma alakuljon ki. A fonal alakulásainak elnevezése: bölcső, szőnyeg, folyó, levél, pókháló, béka, stb.
Pányvázás, kötélugrás
Hagyományos magyar ügyességi játék, kötéllel. Az állatok legeltetésének egyik módja volt a karóhoz történő kipányvázás. A játékban, a kötél mozgása a pányvához hasonlít, innen ered az elnevezés is. Legjobb, ha szabadban játsszuk. A résztvevők körben állnak, középen egyvalaki forgatja a kötelet, melynek a végére valamilyen súlyt rögzítünk. A kívül állók feladata, hogy amikor a kötél épp náluk tart, átugorják azt. Az a személy, aki megbotlik a pányvában, kiesik a játékból.
Mocsárjárás
Kölcsönözhető)
Két játékos gyorsasági versenye. Mindkét félnek 3-3 falap álla rendelkezésére. Feladat, hogy egy bizonyos távolságot megtegyenek úgy, hogy egy lapot mindig előre tesznek (ezalatt a másik két lapon állnak). Aki hamarabb teljesíti a távot, az győz.
Picard tányérjáték
(Kölcsönözhető)
Franciaországban ismert játék. Ketten játsszák. A játékosok felváltva dobják a fakorongjaikat, úgy hogy minél több fönnmaradjon a játékasztal végén megjelölt vonal mögött. Egymás korongjait le is lökhetik, így hátráltatva az ellenfelet.
Lengőteke
(Kölcsönözhető)
Egy faágra felkötjük a fagolyót (tekét), alá felállítjuk a 9 bábut. Kijelöljük a kezdővonalat. A játékosnak innen kell a tekét meglendíteni úgy, hogy a bábukat hátulról találja el. Játszható egyénileg, de csapatversenyben is.
Krikett
(Kölcsönözhető)
A legjellegzetesebb angol játékok egyike, de nem angol eredetű. A fából kialakított kapukon kell a játékosoknak átjuttatni a saját golyójukat egy ütő segítségével. A kapuk általában valamilyen útvonalon követik egymást. Számos szabály szerint játsszák.
Köcsögtörés
Szintén ismerik az egész kontinensen. Nálunk a juhászok kedvelték különösen. Egy földbe állított rúd végére húztak egy repedt cserépkorsót vagy fazekat. A játszó szemét bekötötték, kezébe adtak egy husángot, majd megforgatták. A juhász pedig így próbálkozott a köcsögöt eltalálni
A „kópic titka”
A „kópic” népi paraszti tároló edény, növényi anyagokból fonva (szalmából, szíjácsból, fűzvesszőből). A tároló edénybe különböző anyagokból (vessző, agyag, bőr, fa, textil, fonal) készült tárgyakat helyezünk. Letakarjuk egy ruhával, melynek a közepén lyuk található. Ezen benyúlva, a játékosok előtt lévő képes táblázat sorrendjében kell a tárgyakat tapogatással felismerni és kivenni az edényből, majd a megfelelő képre helyezni. Az a győztes, aki hamarabb találja meg a tárgyakat.
Karikahajtás
(Kölcsönözhető)
Európa-szerte elterjedt játék. A kerékpárabroncsot az abba akasztott kampós hajtóbot segítségével lehet előretolni. Az idősebb generáció még emlékszik, hogy milyen kedvelt játéka volt fiatalságának. Versenyeket is rendeztek belőle: gyorsaság, akadály kikerülése, váltóversenyek stb.
Karikadobálás I.
(Kölcsönözhető)
A fakeresztet, melynek végein függőleges rudak vannak, a földre helyezzük. Tőle kb 2 méterre kijelöljük a dobóvonalat, amely mögé feláll a játékos. 5 db vesszőből készült karikát kap, melyeket igyekszik a kereszt rúdjaira rádobni.
„Húzd meg, ereszd meg!”
Lányok kedvelt beugratós játéka volt. Egyikük a „keverő”, a többiek megfogják a kendő szélét. A keverő ujjával köröket rajzol a kendőre, s közben folyamatosan mondja: „Húzd meg, ereszd meg, húzd meg, ereszd meg!” Egyszer csak rámutat valakire, s annak a játékosnak az ellenkezőjét kell tennie, mint amit a keverő mond. Könnyű eltéveszteni, mert gondolkodásra nincs idő. Játszhatják úgy is, hogy aki téveszt zálogot ad.
Huszár-játék
Az 1848-49-es szabadságharc hős huszárjai a mai napig példaképként élnek a magyar köztudatban. A próba a híres huszár-virtust idézi föl játékos keretek között. A verseny a „piros” és a „zöld” huszár között zajlik. A lovon ülő játékosok kezükben fakardot tartanak. Tőlük legalább négy méter távolságra, szemben helyezkedik el a játékvezető, aki vesszőből készült karikákat dob a lovasok felé. A huszárok feladata, hogy minél több karikát tűzzenek a kardjukra.
Hordólovaglás
(Kölcsönözhető)
Francia játék. A hordót a lábakra helyezett fatörzsre húzzuk. A játékos igyekszik meglovagolni a hordót, anélkül, hogy közben lecsúszna róla. A gyeplőként használható kötéllel a játékosnak a megadott célig (fatörzs vége) kell húznia magát előre.
Gólyaláb
(Kölcsönözhető)
Egész Európában ismert, jó egyensúly érzéket igénylő játék. A fából készült különböző magasságúra kialakított lábak hajdanán a mocsaras vidékek legpraktikusabb közlekedési eszközei voltak. Manapság különböző játékos versengésekre használják. Például futóverseny, pátviadal stb.
Diótörő
Nagy ügyességet igényel, két fővel játszható. A cső magasabban levő részéből gurítható a diót, amit a földet érés pillanatában kalapáccsal kell összetörnie a végén guggoló másik játékosnak. Öt próbálkozás után helycsere következik, míg valamelyikük össze nem tör egy diót. Egyéb termésekkel is játszható, például gesztenyével.
Csúzli
Magyarországon a fiúk játéka, amit maguk is egyszerűen el tudtak készíteni otthon a ház körül található anyagokból. Csupán egy „Y” alakú faág kellett hozzá, egy darab gumi és bőr. Az elkészült csúzlival célra lőhettek: pl. húsvétkor elterjedt játék volt a kakaslövés, amikor a céltáblára festett kakas hasát kellett eltalálni.
Csúszókorong (holland biliárd)
(
Kölcsönözhető)
A Hollandiából ismert játék lényege, hogy a 10 db fakorongot a játékasztalon csúsztatva kell az asztal végén kialakított rekeszekbe juttatni. A rekeszek 1-től 4-ig meg vannak számozva, melyek egyben a találatok pontértékei is.
Csigázás
(
Kölcsönözhető)
Magyar diákok kedvelt játéka volt, több változata ismert. A facsiga az egyik végén hegyes, teste henger alakú. Az ostor végét rátekerték, majd megrántották, hogy letekeredve megpördüljön a csiga, s hogy meg ne álljon, az ostorral a forgás irányába csapkodták. Másik változata, mikor a csigának meghosszabbított tengelyét kézzel, vagy madzaggal megpörgették, és versenyeztek, melyik forog legtovább
Célbadobás
(Kölcsönözhető)
Európa szerte ismert ügyességi játék. A gúlában egymásra helyezett fémdobozokat kell eltalálni bizonyos távolságról egy rongylabdával.
BothúzásFiúgyerekek virtusjátéka volt faluhelyen. A két versenyző egy 2 méter átmérőjű körön belül áll egymással szemben, miközben egy keresztbe fordított botot fognak. Feladat az ellenfelet kihúzni a körön kívül úgy, hogy közben a botot nem engedik el. Malom, Pókháló, Helycsere
Táblás játékok, melyekkel asztalnál ülve két játékos tud egyszerre játszani. A kézzel készített játéktábla és a figurák egyaránt fából készültek.
Lépegető
A fatalpakon a kötél segítségével egyensúlyozó járás, ügyességi játék, versenyeztek vele. Nehezíti a feladatot, hogy a két ember egyidejű mozgása biztosítja a haladást, rajtvonaltól a célig.
Békatábla
(Kölcsönözhető)
Francia játék. A játékosnak 10 db fémkorongja van. Feladat, hogy a korongokat a tábla tetején elhelyezett nyílásokba dobják. Egy-egy célnak különböző pontértéke van, melyek az asztal elején vannak feltüntetve. A 10 korong eldobása után a pontok összeadásra kerülnek.
Csigatányér
(Kölcsönözhető)
A játék tartozékai: tányér, csiga, golyók. A tányér közepére helyezett golyókat a csiga pörgetésével hozzuk mozgásba. A táblán különböző pontszámmal ellátott mélyedések vannak. A golyók a mélyedésekbe gurulnak, így szerezi meg a játékos a pontokat
Bige
(Kölcsönözhető)
Nagy múltú magyar játék. A két végén kihegyezett bigét keresztbe fektették két kő vagy fadarabon, s a játékos egy ütőfát aládugva kilódítja azt, minél messzebbre. A földre esett bige egyik végére ráütöttek, mire az a levegőbe felpördült, és röptében kellett tovább ütni.